Lasten ja nuorten fysioterapia

Lasten- ja nuorten fysioterapia keskittyy 0-18 vuotiaiden kuntoutukseen. Terapia toteutetaan aina lapsen tai nuoren tarpeet huomioiden. Yhteistyötä tehdään aina perheen, sekä tarvittaessa muiden terapeuttien, päiväkodin tai koulun kanssa.

Joskus tukea motoriseen kehitykseen tarvitaan jo vauvaiästä lähtien, jolloin taustalla voi olla jokin sairaus, vamma tai määrittelemätön kehityksen viivästymä. Ikätasoisten taitojen saavuttamiseksi fysioterapiassa tuetaan esimerkiksi kehonhallintaa ja liikemallien oppimista, sekä annetaan ohjausta ja neuvontaa lapsen lähipiirille.

Nykypäivänä älylaitteiden lisäännyttyä lasten ja nuorten liikkuminen on vähentynyt ja yksipuolistunut aiheuttaen ryhtimuutoksia ja erilaisia tuki- ja liikuntaelinongelmia ja kiputiloja. Toisaalta aktiivisesti liikkuvat lapset ja nuoret voivat myös kärsiä esim. selän tai raajojen kipuilusta yksipuoliseen tai liialliseen harjoitteluun liittyen. Lapsella kivun syy tulee aina selvittää ja etsiä keinot sen helpottumiseksi, jotta tilanteen pitkittyminen ja myöhemmät vaivat voidaan ehkäistä. Fysioterapiassa tilanne arvioidaan huolellisesti, jonka jälkeen fysioterapeutti tarpeen mukaan ohjaa terapeuttista harjoittelua, antaa kotiharjoitusohjeet, kannustaa omasta kehosta huolehtimiseen ja ohjaa mm. ergonomia-asioissa.

Fysioterapiaan voi tulla joko lääkärin lähetteellä tai oman kotikunnan tai Kelan maksusitoumuksella. Terapiaan voi tulla myös ilman lähetettä. Lasten fysioterapiaa toteutetaan vastaanotolla, kotikäynteinä tai esim. päiväkodissa.

Haluan että minuun otetaan yhteyttä: